مرکز جزوه

مرکز تولید و توزیع جزوات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی
مرکز جزوه

اینجا مرکزی است برای بالا بردن سطح بصیرت افسران جنگ نرم. مطالعه تنها کار و اصلی ترین کار برای این مهم است. به همین جهت سعی می شود مطالب مهم و کلیدی در قالب جزوه ارائه گردد و در این تارنما جمع آوری شود.
markazejozveh.ir

جستجوی سریع در جزوه ها

منتخب

آخرین نظرات

  • ۲۴ مرداد ۹۵، ۰۹:۵۴ - سلام
    تشکر

ابزار نظر سنجی

برچسب جزوه : ندارد

نام جزوه : دانشگاه باید تمدن ساز باشد 

سخنران : بیانات امام خامنه ای در دیدار رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری (#)

تاریخ : 20 آبان 94

 ما چه‌کار کنیم که از این دانشگاه با این سوابق، با این تاریخ، با این زمینه‌های تاریخی، با این میراث، با این تجربه‌ی خوب و آزمون خوبی که دانشگاه در دوران انقلاب داد و با مشکلاتی که در دانشگاه به‌وجود آمد؛ بتوانیم برای ایجاد تمدّن نوین اسلامی بهره ببریم؟

مقام معظم رهبری

 



دریافت
حجم: 1.25 مگابایت

 

 

------------------// فهرست مطالب // -----------------

علم ؛ ابزار پیشرفت و اقتدار

تاریخ علم در ایران و اسلام

تاریخ علم در دوران قاجار و پهلوی

اخلاق علمی در ایران

برنامه­ی غربی ها برای دانشگاه ما

سیر روحیه­ی اسلامی از بدو تشکیل دانشگاه

وضعیت دانشگاه بعد از پیروزی انقلاب

ما از دانشگاه چگونه برای ایجاد تمدّن نوین اسلامی بهره ببریم؟

بنده بتدریج آدم با تجربه‌ای شده ام

تذکرات

              جهت علم و نیرو

     بخش اول : مسائل مربوط به علم

             1. علم نافع

                      انرژی هسته ای و نفت

             2. سرعت پیشرفت

             3. پژوهش

             4. نقشه­ی جامع علمی

             5. کیفیّت آموزش عالی

             6. اشتغال

             7. نقش‌آفرینی در اقتصاد مقاومتی

     بخش دوم: کار  فرهنگی دانشگاه ها

             کار فرهنگی اینگونه است ...

                       فضا بیفتد دست جوانِ مؤمنِ انقلابی

استعمار فرا نو

اساتید خوب

خوب دل دادید

پیش خدا سرافراز باشید

پاورقی

 

 

 

------------------// بخش هایی از متن جزوه // -----------------

 

 ما چه‌کار کنیم که از این دانشگاه با این سوابق، با این تاریخ، با این زمینه‌های تاریخی، با این میراث، با این تجربه‌ی خوب و آزمون خوبی که دانشگاه در دوران انقلاب داد و با مشکلاتی که در دانشگاه به‌وجود آمد؛ بتوانیم برای ایجاد تمدّن نوین اسلامی بهره ببریم؟

 

دانشگاه به معنای تربیت‌کننده‌ی نوابغ و نخبه‌ها، به‌هیچ‌وجه غربی نیست؛ در کشور ما ریشه‌ی هزار ساله دارد. بله، به این شکل کنونی از غرب وارد شده لکن این کشور مدارسی داشته که در آن ابن‌سیناها، فارابی‌ها، محمّدبن‌زکریای رازی‌ها، خوارزمی‌ها تربیت شدند.

 

میتوانستیم وقتی دانشگاه غربی و اروپایی را وارد کشور کردیم، از آن زمینه‌ها و ظرفیّتهای موجود در کشورمان استفاده کنیم و دانشگاه را ایرانی بسازیم؛ دانشگاه را بومی‌سازی کنیم؛ میتوانستیم این کار را بکنیم، نکردیم؛ به دلایل خاصّ مربوط به حکومت پهلوی‌ها و حکومت قاجارها.

 

هویّت ایرانی یک چیز عجیبی است؛ همه‌ی کسانی که به ایران تهاجم کردند به یک نحوی، در ایران بعد از مدّتی حل شدند: زبانشان، آدابشان، فرهنگشان؛ تنها چیزی که مستثنی‌ است، اسلام است که اسلام آمد ایران و در ایران غرق نشد، ماند و ایرانی اسلام را از بُن دندان قبول کرد.

 

حضور تفکّر مارکسیستی را در دانشگاه‌ها میدیدم؛ و عجیب این است که کسانی که تفکّر مارکسیستی در داخل دانشگاه داشتند، با دستگاه همکاری میکردند در مقابل تفکّر رو به رشد اسلامی در داخل دانشگاه! کتابهایشان چاپ میشد، آزادانه فروش میرفت.

 

اینها کارهای تحقیقاتی مفصّلی لازم دارد.. این دانشگاه چه نقشی میتواند ایفا کند برای ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آن‌چنان جامعه‌ای و آن‌چنان ایرانی؟ روی این باید فکر کنید؛ یعنی همه‌ی کارها را بر این اساس باید قرار بدهید.

 

این استعمار را چه چیزی به‌وجود آورد؟ علم. علم وقتی جهت نداشت میشود استعمار. پدر میلیون‌ها انسان را درآوردند به‌وسیله‌ی علم. علم بی‌جهت، علم بی منطق اخلاقی و معنوی، خب میشود این. ما احتیاج داریم به اینکه خودمان را اداره کنیم، خودمان را هدایت کنیم.

 

یک انگلیسی با داشتن یک تفنگ و یک اسلحه‌ی کمری، ده‌ها نفر را اسیر خودش میکرد که برای او کار کنند و جرئت نمیکردند نفَس بکشند. آنجا درختهای عظیم کائوچو و انواع و اقسام چوبهای قیمتی وجود داشت که اینها را غارت کردند بردند؛ اینها در نوشته‌های تاریخی هست.

 

دنبال علمی باشیم که برای کشور لازم و نافع است؛ نه فقط برای حال کشور، بلکه برای ده سال بعد و بیست سال بعد ممکن است ما در بیست سال بعد، یک نیازی داشته باشیم که از امروز باید تحقیقاتِ آن شروع بشود. اگر امروز تحقیق نکردیم، آن‌وقتی که لازم داریم دستمان خالی خواهد بود.

 

دیدید سر این بیست درصد چه کردند؟ ما به اورانیوم غنی‌شده‌ی بیست درصد احتیاج داشتیم برای این رآکتور تهران.. ؛ یک ژستی گرفتند غربی‌ها، یک شروطی گذاشتند که واقعاً خفّت‌آور بود.. البتّه آخرش به نفع ما تمام شد؛ یعنی جوانهای ما رفتند زحمت کشیدند ...  

 

مرکز تحقیقاتی رژیم صهیونیستی از پیشرفت علمی ایران ابراز نگرانی میکند، این در دنیا منتشر شده؛ اینکه دیگر ما نیستیم؛ اینکه مورد اعتماد شما است، رژیم صهیونیستی است؛ اقلاًّ به حرف او اعتماد کنید. میروند میگویند ”نخیر، این پیشرفتهای علمی که میگویند درست نیست“

 

یکی از راه‌های ایجاد اشتغال برای تحصیل‌کردگان ما، همین مسئله‌ی ارتباط صنعت و دانشگاه است. صنعت و دانشگاه باید ارتباط پیدا کنند؛ هم برای صنعت خوب است، هم برای دانشگاه؛ برای دانشگاه، هم برای مدیریّت دانشگاه خوب است، هم برای دانشجو؛ این هنوز در کشور راه نیفتاده.

 

بعضی‌ها کار فرهنگی را در داخل دانشگاه با کنسرت و اردوهای مختلط اشتباه گرفته‌اند؛ میگویند باید دانشجو شاد باشد! شاد بودن برای هر محیطی چیز خوبی است امّا چه‌جوری؟ به چه قیمتی؟ غربی‌ها چقدر بهره برده‌اند از این اختلاط دختر و پسر که ما بهره ببریم؟

 

همه‌ی دنیا دشمنان ما یک‌جور، دوستان ما یک‌جور؛ میگویند جمهوری اسلامی ایران کشور قدرتمندی است امّا این آقا در داخل میرود فلان‌جا سخنرانی میکند، میگوید آقا، ما کسی نیستیم، ما چیزی نیستیم، ما منزوی هستیم! خودکمتربین؛ حالا خودش را کم ببیند؛ ملّت را چرا کم میبیند؟

 

کاری کنید فضا بیفتد دست جوانِ مؤمنِ انقلابیِ خوش‌روحیّه‌ی باانگیزه‌ی دارای احساس عزّت‌به‌نفس و متدیّن. یکی از بزرگ‌ترین مسئولیّتهای شما این است: کاری کنید که این مجموعه‌های مؤمن و سرشار از ایمان به انقلاب و به اسلام حرف اوّل را بزنند.

 

آن شکل استعمار قدیمی، امروز دیگر عملی نیست؛ آن چیزی هم که به آن میگفتند ”استعمار نو“، حالا یواش‌یواش کهنه شده؛ آن چیزی که لازم است و دنبالش هستند این است که تفکّرات در درون عناصر فعّال و هوشمند و نخبه در یک کشور جوری بشود که اهداف آنها را برآورده کند.


سلام...
از بیانات استاد رحیم پور ازغدی جزوه تهیه نمی کنید؟
پاسخ:
سلام ،با تشکر،
 جزوات استاد رحیم پور در دست تولید هستند...
سلام علیکم
خداخیرتون بده
منتظر این حرکت بودم.
سلام
ممنونم بابت زحماتی که می کشین ،جزوات شما و مطالبتون که بعنوان تولید محتوا در سایت بار گذاری کردین یقینا در جامعه نشر داده خواهد شد خدا قوت

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.